Sök:

Sökresultat:

185 Uppsatser om Dynamiskt inköpssystem - Sida 1 av 13

Undersökning av stereo och dynamiskt perspektiv i horisontell fish tank virtual reality

Ett par av de trick som anvÀnds i virtual reality för att fÄ 3D-vÀrlden att verka mer levande Àr stereoskopi och ett dynamiskt perspektiv med head tracking. Tidigare undersökningar har visat att head tracking har större effekt pÄ 3D-upplevelsen Àn stereo [1], i alla fall nÀr bilderna visas pÄ en vanlig datorskÀrm. Den hÀr undersökningen har försökt att ta reda pÄ om samma sak gÀller dÄ den virtuella vÀrlden projiceras pÄ en horisontell bordsskiva. Intressant nog gÄr resultaten frÄn det genomförda experimentet tvÀrt emot all teori. TyvÀrr kan inga konkreta slutsatser dras eftersom alltför mÄnga felkÀllor har uppmÀrksammats, men studien öppnar ÀndÄ upp för framtida forskning..

Att skapa statiska lÀnkar frÄn dynamiskt JSP-innehÄll

Att skapa statiska lÀnkar frÄn dynamiskt JSP-innehÄll.

Ljuddesign för dynamiskt narrativ

I denna undersökning, om begrepp inom ljuddesign som kan bidra till ett dynamiskt narrativ, ser vi kadenser som en möjlig metod att arbeta utifrÄn. Med tanke pÄ hur man arbetar med ljud och musik i ljudmotorer till spel kan vi konstatera att kadenser kan vara passande för förmedling av narrativ. Det krÀver dock att man förstÄr kontexten, dÀr kadenserna förekommer. Vi har kommit fram till ett sÀtt att förklara ljuddesign genom en samling av teorier, akustiskt timmer, dvs. hur man kan förmedla nÄgot med ljud, antingen fristÄende eller tillsammans med ett annat medium..

Vad i den skapande verksamheten kan frÀmja sprÄkytvecklingen hos barn i yngre Äldrar?

Syftet med undersökningen Àr att se vilka faktorer som kan frÀmja barns sprÄkutveckling och hur nÄgra pedagoger resonerar om: anvÀndandet av barns förmÄgor för att frÀmja sprÄkutvecklingen, sin roll i barns utveckling av sprÄket, samtalets och den skapande verksamhetens inverkan pÄ sprÄket samt ett dynamiskt samarbete mellan hjÀrnhalvorna som kan frÀmja barns sprÄkutveckling? Pedagogerna intervjuades med en kvalitativ metod och deras utsagor knöts sedan an till tidigare forskning och teoretiska utgÄngspunkter. Slutsatsen av undersökningen Àr att pedagogernas sprÄkbruk och verksamhetens utformning Àr viktig. Aktiviteterna och sprÄket bör anpassas och vara pÄ rÀtt nivÄ för att utmana barn maximalt. Genom den skapande verksamheten uppstÄr tillfÀllen dÄ barn kan fÄ arbeta med bÄda hjÀrnhalvorna, vilket skapar en helhet och ett dynamiskt samarbete i hjÀrnan som kan frÀmja sprÄket.

Ljuddesign för dynamiskt narrativ

I denna undersökning, om begrepp inom ljuddesign som kan bidra till ett dynamiskt narrativ, ser vi kadenser som en möjlig metod att arbeta utifrÄn. Med tanke pÄ hur man arbetar med ljud och musik i ljudmotorer till spel kan vi konstatera att kadenser kan vara passande för förmedling av narrativ. Det krÀver dock att man förstÄr kontexten, dÀr kadenserna förekommer. Vi har kommit fram till ett sÀtt att förklara ljuddesign genom en samling av teorier, akustiskt timmer, dvs. hur man kan förmedla nÄgot med ljud, antingen fristÄende eller tillsammans med ett annat medium..

Ögonrelaterade nacke-, skuldrabesvĂ€r

SyfteSyftet med studien Àr att jÀmföra förekomst och typ av ögonrelaterade nacke-, skuldrabesvÀr hos de som har ett statiskt respektive dynamiskt arbete.  Metod 35 korta arbetsplatsbesök utfördes pÄ ett kontor och i tvÄ butiker. PÄ arbetsplatsbesöken uppmÀttes belysningsstyrka och luminans med hjÀlp av en ljusmÀtare, blickvinkel och arbetsavstÄnd uppmÀttes med hjÀlp av gradskiva och mÄttband. Innan arbetsplatsbesöken Àgde rum skickades en symptomenkÀt ut till deltagarna dÀr de fick svara pÄ frÄgor om eventuella ögon- och muskuloskeletala besvÀr, om de anvÀnder glasögon eller kontaktlinser samt hur de upplever belysningssituationen pÄ arbetsplatsen. ResultatResultatet indikerar pÄ att besvÀren gÀllande ögon, muskler, nacke och skuldra Àr större vid statiskt Àn dynamiskt arbete.LuminansförhÄllanden och belysningsstyrkor var överlag utanför de rekommenderade vÀrdena.Skillnaderna mellan grupperna Àr inte statistiskt signifikanta dÄ den ena gruppen var hÀlften sÄ stor som den andra och besvÀrspoÀngen vÀldigt spridda.NÄgot statistiskt samband mellan ögonbesvÀr och muskuloskeletalabesvÀr fanns ej. Slutsats Trender visar att  nacke-, skuldraproblem Àr större hos de som har ett statiskt arbete Àn de som har dynamiskt arbete men detta Àr inte statistiskt signifikant..

Dynamiskt ljus : om ljus som ett redskap för att skapa förÀnderlighet

Det hÀr examensarbetet har som syfte att undersöka hur ljus gÄr att göra dynamiskt och hur det gÄr att skapa förÀnderliga rum med hjÀlp av ljus. Arbetet börjar med att först reda ut ljus i allmÀnhet, dess egenskaper och kvaliteter samt pÄ vilka sÀtt som man kan arbeta med ljus. Studien handlar om all form av ljus, bÄde naturligt och artificiellt, och vad som hÀnder i mötet med olika material. DÀrefter utforskas dynamiskt ljus, det vill sÀga ljus som förÀndras och utvecklas. I denna del redogörs för hur sjÀlva ljuset kan skifta i uttryck, det vill sÀga i fÀrg, intensitet eller spridning och vilka metoder som finns för att förÀndra ljuset. En stor del innefattar interaktion vilket innebÀr hur ljuset kan Àndras till följd av mÀnniskors nÀrvaro och hur det gÄr att lÄta mÀnniskor styra ljuset. Arbetet undersöker Àven hur man kan ta tillvara pÄ och förmedla dagsljusets naturliga dynamik och hur man kan arbeta med ljus i kombination med vÀder och ÄrstidsvÀxlingar. InnehÄllet i det hÀr avsnitt bygger till stor del pÄ fallstudier av platser och installationer. Genom att studera dessa exempel lyfter arbetet fram ett antal metoder och tillvÀgagÄngssÀtt som kan anvÀndas för att skapa dynamiskt ljus pÄ en plats.

MÀtning av dynamiskt tryck med piezoresistiva tryckgivare pÄ roterande objekt

The report handles the transmission of signals from piezoresistive pressuresensors and thermocouple from a rotating object. This report also evaluates the possibility to collect data in a datalogger that rotates with the object. Telemetrics was previously used for signaltransmission in FinspÄng, therefore there has been no tests considering preassure measuring. One transmitting method handled in this report is transmission through a slipring connection. One test with a slipring connection was performed for transmitting signals from a piezoresistive preassuresensor.

Likhetstecknet : Undervisning om och förstÄelse av likhetstecknet som matematisk symbol

Uppsatsen behandlar hur nĂ„gra elever i skolĂ„r 2 uppfattar innebörden i likhetstecknet samt hur ett par lĂ€rare undervisar för att öka sina elevers förstĂ„else för likhetstecknets betydelse. Litteraturen anger tvĂ„ olika sĂ€tt att uppfatta likhetstecknet. Det ena betecknas som statiskt(â€Ă€r lika med”) och det andra som dynamiskt (”blir”). Jag har anvĂ€nt mig av de tvĂ„ olika sĂ€tten att uppfatta likhetstecknet som mall för att sortera elevernas förstĂ„else. De allra flesta av eleverna i undersökningen i skolĂ„r 2 uppfattar inte likhetstecknets bĂ„da betydelser.

Vad pÄverkar förvÀntningsgapet? En komparativ studie av förvÀntningsgapet mellan revisorn och företagsledningen i stora respektive smÄ företag

Revisionen har mÄnga intressenter som drar nytta av revisorn och hans/hennes arbete, dÀribland företagsledningen. Revisorns uppgift Àr att göra en oberoende kritisk granskning av Ärsredovisning, bokföring och förvaltning. Ibland kan företagsledningens förvÀntningar pÄ revisorn skilja sig Ät gentemot vad revisorn faktiskt gör, varför ett förvÀntningsgap bildas. VÄrt syfte med denna uppsats Àr att undersöka om företagsledningens förvÀntningar pÄ revisorn skiljer sig Ät i olika stora företag och hur ett eventuellt förvÀntningsgap ser ut. Vi har intervjuat företagsledningar och Àven i viss mÄn revisorer.

MedhjÀlpar-AI i spel : Skapande av en dynamiskt anpassningsbar AI i spel med hjÀlp av en genetisk algoritm

MedhjÀlpar-AI blir allt mer vanligt i dagens spel och frÀmst anvÀnds de som substitut till en mÀnsklig spelare i spel med olika typer av samarbetslÀgen. Det finns med andra ord ett behov att utforska detta omrÄde, bÄde nÀr det gÀller olika AI-tekniker och metoder för förbÀttring av hur medhjÀlpar-AI:n upplevs. Genetiska algoritmer Àr en AI-teknik som simulerar evolution, vilket Àr anvÀndbart i flera omrÄden. Det hÀr arbetet undersöker om genetiska algoritmer kan fungera som basis till en medhjÀlpar-AI som anpassar sig efter spelarens prestation i realtid.Experimentmiljön som anvÀnds Àr ett enkelt actionspel, dÀr en spelare tillsammans med medhjÀlpare ska samla poÀng. Beroende pÄ en medhjÀlpares poÀng i förhÄllande till spelaren, Àndrar medhjÀlparen skicklighetsnivÄ dynamiskt under spelets gÄng.UtvÀrderingen visar att genetiska algoritmer fungerar bra som utgÄngspunkt till ÀndamÄlet.

Artificiella vÀxtbaserade ekosystem i dataspel för lÀrande : Realism & effektivitet

Procedurell generering innebÀr att innehÄll genereras automatiskt istÀllet för att skapas för hand. En form av procedurell generering Àr att inte bara generera innehÄll en gÄng, utan Àven fortsÀtta uppdatera innehÄllet allteftersom tiden gÄr. Ett intressant anvÀndningsomrÄde för detta Àr artificiella ekosystem, dÀr vÀxtligheten hela tiden uppdateras dynamiskt baserat pÄ förhÄllandena i vÀrlden. Detta kan skapa mer variation och dynamik i dataspelsvÀrldar men kan ocksÄ anvÀndas för att skapa spel med fokus pÄ ekosystemet, exempelvis med ett pedagogiskt syfte. MÄlet med detta arbete Àr dÀrför att utveckla en modell för simulering av artificiella ekosystem i dataspel, dÀr systemet uppdateras dynamiskt.

Dynamiskt beslutsfattande i beslutstödssystem : Hur visualiseringsdimension och informationsmÀngd pÄverkar anvÀndarnas förmÄga att fatta dynamiska beslut med hjÀlp av CoMap

Behovet av beslutsstöd Àr stort, inte minst i den militÀra sektorn dÀr beslut kan fÄ stora konsekvenser. CoMap Àr ett verktyg framtaget av FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut) för att stödja beslutsfattaren fatta dynamiska beslut. CoMap gör det möjligt att se omvÀrlden pÄ en karta i sÄvÀl 2D som 3D.Studien Àmnar besvara frÄgor om vilken visualiseringsdimension som föreligger den bÀsta prestationen i dynamiskt beslutsfattande samt hur prestationen förÀndras i förhÄllande till visualiseringsdimensionen. LikasÄ hanterar studien frÄgor om informationshantering. Hur mÀngden information pÄverkar dynamiskt beslutsfattande samt hur mÀngden information upplevs hanterbar och i vilken utstrÀckning beslutsfattarna skattar att beslut grundats pÄ delgiven information.

Rörelsekontroll av lÀndryggen hos personer med ospecifik lÀndryggssmÀrta och friska. En pilotstudie

Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka om det finns skillnad i rörelsekontroll av lÀndryggen mellan personer med ospecifik lÀndryggssmÀrta och friska.Metod: TvÄ sjukgymnaster bedömde hur 36 videofilmade försökspersoner (18 personer med ospecifik lÀndryggssmÀrta och 18 friska) klarade att utföra de tre testen; stÄende knÀlyft, statiskt och dynamiskt utfallssteg. Bedömarna, som var vana att bedöma rörelsekontrolltest, granskade videofilmerna och antalet icke korrekt utförda delmoment av testen antecknades pÄ ett standardiserat protokoll. Analys av skillnader i rörelsekontroll mellan grupperna avseende antalet icke korrekt utförda delmoment berÀknades med Mann-Whitney U test. För analys av skillnader mellan grupperna avseende antalet personer med helt korrekt utförda test anvÀndes Chi 2-test. SignifikansnivÄn sattes till p<0.05.Resultat: Ingen signifikant skillnad i rörelsekontroll mellan grupperna pÄvisades för antalet icke korrekt utförda delmoment för alla test sammantaget (p= 0.15) eller för de tre testen var för sig (stÄende knÀlyft p= 0.39, statiskt utfallssteg p= 0.13, dynamiskt utfallssteg p= 0.06).

SjÀlv-optimerande dynamisk adaptiv struktur för WebGL-applikationer

Utvecklingen av datorer och deras förmÄga ökar klyftan mellan datorer och skapar en stor mÄngfald av hÄrdvarutillgÀnglighet. Kapaciteten som datorer besitter varierar kraftigt och dÀrmed Àven förmÄgan att hantera komplexa applikationer. Moderna applikationer erbju-der instÀllningar som anvÀndare kan anpassa för datorn, nÄgot som krÀver att anvÀndaren har tillrÀcklig kunskap för att förstÄ instÀllningarnas e ekt. Att vÀlja ut de optimala in-stÀllningarna för datorn Àr en process som Àr bÄde svÄr och tidskrÀvande. Detta arbete granskar hur ett dynamiskt adaptivt system automatiskt kan anpassa instÀllningarna för applikationen medan den kör, utan manuell extern inverkan.

1 NĂ€sta sida ->